Beter zichtbaar zijn in Google: Wat zijn de opties?

Om beter zichtbaar te zijn in de zoekmachine van Google kun je kiezen uit twee opties: zoekmachine optimalisatie of betaalde advertenties. Iedere optie heeft zijn voor-en nadelen. We bespreken de belangrijkste argumenten van iedere optie om je zo te informeren over de beste keuze voor jouw situatie. Online marketingbureau LEQUAL heeft veel ervaring met het beter zichtbaar maken van websites en kan je hierin ondersteunen. Meer informatie is te vinden op de website van LEQUAL.

Beter zichtbaar dankzij zoekmachine optimalisatie 

Zoekmachine optimalisatie is de manier om organisch beter zichtbaar te worden in zoekmachines. Dit zijn de resultaten die na de betaalde advertenties tevoorschijn komen. Het grote voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat je enkel hoeft te investeren in de werkzaamheden en verder geen kosten hoeft te maken. Afhankelijk van de concurrentie zijn de resultaten binnen enkele weken zichtbaar. Het optimaliseren van websites kan op diverse manieren. De drie belangrijkste pijlers binnen SEO zijn techniek, content en linkbuilding. 

Bij de techniek gaat het om zaken zoals de structuur van je website, de manier waarop je website is gebouwd en de snelheid ervan. Om op belangrijke zoekwoorden te scoren is content nodig. Zorg voor voldoende en unieke content op de pagina’s, waarin je de zoekwoorden regelmatig in terug laat komen. Tot slot is het ook belangrijk dat je voldoende backlinks naar je website krijgt van kwalitatieve websites met veel autoriteit. 

Beter zichtbaar dankzij betaalde advertenties

Om direct beter zichtbaar te zijn kun je er ook voor kiezen om betaalde advertenties te plaatsen. Je kunt de advertenties op een specifieke doelgroep richten. Bijvoorbeeld mensen binnen een bepaald geografisch gebied die op een specifiek zoekwoord zoeken. In tegenstelling tot SEO ben je daardoor direct zichtbaar bij de doelgroep. Je moet echter per klik betalen. Het bedrag van de klik hangt af van de mate van concurrentie. Zo kan je voor het ene keyword 10 cent per klik betalen terwijl je voor het andere keyword 5 euro per klik betaald. Of je als eerste of derde resultaat wordt laten zien hangt onder andere af van je bod en de score van je advertentie. Een combinatie van SEO en advertenties in Google is ook een mogelijkheid. Afhankelijk van je doelstellingen zal je hiervoor een keuze moeten maken.